The Call Company – Nyheder og Nyttig Viden

Hvad koster en kundeservice-medarbejder?

Skrevet af JONATHAN N. OFFERSEN | 12. maj 2023 12:37:34 Z

Kundeservicefunktionen er ofte dine kunders første møde med din virksomhed, den skaber kundetilfredshed, den gør en potentiel opsigelse til en glad kunde, den håndterer ordre, svarer på faktura-spørgsmål og meget, meget mere.

Værdien af en Kundeservicemedarbejder er svær at sætte tal på. Det samme gælder omkostningen af en Kundeservicemedarbejder.

Personaleomkostningen kan variere alt efter branche og ansættelsesforhold, men også grundet uforudsete omkostninger som fx sygdom. Dertil er der spørgsmål om hvilke omkostninger, der egentlig skal tælles som personaleomkostninger. Det vil vi her gå lidt dybere med her.

Omkostninger er meget mere end løn

Løn er selvfølgelig en væsentlig omkostning til en Kundeservicemedarbejder, men husk også Forsikringer, Feriepenge, Pension, Personalegoder, Sygdom og Barsel.
Alt sammen udgifter direkte forbundet med den ansatte.

Læg dertil Rekruttering, it-licenser, Transport, Ledelse, HRomkostninger, personalearrangementer (Julefrokost mv.), Husleje og ikke mindst El, vand & varme.


Vil du hele vejen rundt, kan du som tommelfingerregel tage din kundeservicemedarbejders løn og gange den med to.

I vores video-eksempel er dette en månedlig udgift på ca. 45.000 kr.  

Den økonomisk vinding ved at outsource kundeservice

Ved at outsource kundeservice kan du reducere omkostningerne ved at etablere og opretholde et internt kundeserviceteam. Og hvis du outsourcer til det rigtige sted, så vil du samtidigt kunne opleve et øget fokus på din kundeservice, og derved levere en kundeserviceløsning til dine kunder, der har en højere kvalitet. 

Omkostningsmæssigt, så er det især indenfor disse områder, at du vil kunne opleve gevinster.

  • Personaleomkostninger
  • Infrastruktur- og teknologiudgifter
  • Facility- og driftsomkostninger
  • Kvalitetssikrings- og monitoreringsomkostninger
  • Omkostninger ved skalerbarhed og fleksibilitet 

Det kan du læse mere om her.


Kunne du være interesseret i at blive klogere på hvad en outsourcing af kundeservice kunne betyde for dig økonomisk, så tag endelig fat i os, så byder vi gerne på en kop kaffe.